Ariets Research Blog

February 13, 2009

Czy Odyn istniał?

Filed under: -Germanics, -In Polish, -Scythians, Indo-Europeans, [x] Blog — Ariets @ 2:56 pm

Here’s mine translation to Polish language of mr Rjabchikov’s article “Did Odin exist?” , that translation have been publicated at Ulvhel magazine, it was long time ago, so some mistakes are more natural, but what the hell, enjoy.

Czy Odyn istniał?
Sergei V. Rjabchikov

Thor Heyerdahl oraz Per Lillieström (2001) wierzą, że skandynawski bóg Odyn był w zasadzie protosłowiańskim królem żyjącym w pobliżu morza Azowskiego (teraz jest to terytorium Rostowa nad Donem, w Rosji) w latach 100 – 200 A.D. Wtedy to właśnie ten król zmuszony został przez Rzymian z okolicy rzeki Donu do osiedlenia się w Skandynawii. Ta hipoteza bazuje na informacjach pozyskanych podczas wykopalisk rosyjsko-norweskiej ekspedycji pod przewodnictwem T. Heyerdahl w Azowie, w regionie Rostowa nad rzeką Don, w Rosji, w 2001 roku.

Czy Odyn istniał? Jak zostało wykazane przez autora wcześniej (The Interpretation of Some Sarmatian Motifs and Inscriptions), bosporańska nazwa Ardinzianos (Ardinzian), składa się ze scytyjskiego/sarmackiego ar “Aryjczyk”, din “dzień” oraz zian “błyskać; świecić; światło; słońce”; ta nazwa może znaczyć aryjskie (przez nazwę) “Światło dzienne”. A więc protosłowiańska nazwa Din “Dzień” (imię Odyna), mogła być rozprzestrzeniona pośród Scytów i Sarmatów.

Tajemnicza rzeka Smorodina wspomniana w jednej z rosyjskich baśni to w zasadzie rzeka Kubań. Według mnie stare rosyjskie baśnie zostały skomponowane na terenie Kubania (dziś jest to kraj krasnodarski w Rosji)(Rjabchikov 1998a, 1998b, 1998c). Scytyjskie oraz sarmackie wierzenia zostały zachowane w słowiańskim folklorze i sztuce zdobniczej (zobacz, e.g., Rjabchikov 2002a, 2002b).

W rosyjskiej baśni „Ivan Bykovich” (Ivan, syn byka) był wspomniany płonący (kalinovy po rosyjsku) most nad rzeką Smorodina; w innej wersji tej baśni, Burya-bogatyr’ i Iwan korovy syn (Bohater-Sztorm oraz Iwan, syn krowy), zostaje wspomniany płomienny most niedaleko morza Czarnego. Nazwę Smorodina, przeczytałem jako S mor Odina “Niedaleko morza Odyna”. Odyntsowski rynek (Odintsovsky bazar po rosyjsku) był zlokalizowany niedaleko jednej z gałęzi rzeki Kubań na Półwyspie Tamańskim, w czasach antycznego rosyjskiego księstwa Tmutarakańskiego (Soloviev 1992: 65). To oczywiste, że imię Odyn zostało zachowane w nazwie tego miejsca. Stwierdziłem, że Morze Czarne dawniej było nazwane ku czci Odyna. Można przypuszczać, że ten Odyn żył początkowo niedaleko Morza Czarnego i rzeki Kubań, potem osiedlając się w pobliżu Morza Azowskiego. Dlaczego tak się stało? Ponieważ bosporański król Sauromatus II rządził od 174 do 210 roku n.e. zwyciężył Scytów i Syraków (Syrachów; jedno z sarmackich plemion) w 193 roku n.e. oraz jako rezultat tego, że Syrakowie opuścili teren Kubań i zostali wchłonięci przez Alanów (Sarmatów) z Donu (Koshelenko, Kruglikova oraz Dolgorukov 1984: 19; Trekhbratov 1997: 393, 415). Przeczuwa się, że Odyn był władcą tych Syraków. W późniejszym czasie ten władca i jego wojownicy byli zmuszeni przez rzymskie i bosporańskie oddziały wojskowe z tej okolicy Donu, by ta protołowiańska grupa przeniosła się do Skandynawii.

Przyjrzyjmy się bosporańskiej monecie przedstawiającą Sauromatusa II. Została ona przedstawiona na jednej ze stron numizmatycznego sklepu online. Moja kalka obu stron została przedstawiona na ryc. 1.


Ryc. 1.Ta moneta przedstawia bosporańskiego króla Sauromatusa II; zostało to potwierdzone zapisem z jego tytułem (król) oraz imieniem.

Teraz możemy pewnie się przyjrzeć rewersowi. Przedstawia jeźdźca, który został przekłuty włócznią. Oznacza to, że ten bohater został zabity lub przynajmniej zginął w polu. Ktoś tutaj może równie dobrze zauważyć grecką literę B. Ten wojownik trzyma włócznię (ogień). Z tego powodu jest bezpiecznie przypuszczać, że ów jeździec na obrazku jest Odynem (Din “dzień”), królem (wodzem) Syraków (Syrachów). Rozszyfrowanie postaci jest kluczem do tej zagadki.

Piśmiennictwo

Heyerdahl, T. and P. Lillieström, 2001. Jakten pa Odin. Oslo: J.M. Stenersens Forlag A.S.
Koshelenko, G.A., Kruglikova, I.T. and V.S. Dolgorukov (eds.), 1984. Antichnye gosudarstva Severnogo Prichernomor’ya. Moscow: Nauka.
Rjabchikov, S.V., 1998a. Kubanskie istoki russkikh skazok. Nasha Kuban’, 14-21 August 1998, No. 24(36): 7.
Rjabchikov, S.V., 1998b. Tainstvennaya Tmutarakan’. Krasnodar: Torgovo-promyshlennaya palata Krasnodarskogo kraya.
Rjabchikov, S.V., 1998c. Delovye zapisi drevnikh russov. Dusha moya, September 1998, No. 18(35): 8.
Rjabchikov, S.V., 2002a. Arkheologiya skifov, sarmatov, drevnikh rusov i slavyansky fol’klor. In: S.D. Kryzhyts’ky (ed.) Suchasni problemy arkheologii. Kiev: The Institute of Archaeology of the National Ukrainian Academy of Sciences, pp. 214-5.
Rjabchikov, S.V., 2002b. Some Remarks on the Scythian and Sarmatian Religion. AnthroGlobe Journal: http://www.anthroglobe.ca/docs/Sergei/scythian-sarmatian-religion.htm.
Soloviev, V.A., 1992. Suvorov na Kubani. Krasnodar.
Trekhbratov, B.A. (ed.), 1997. Entsiklopedichesky slovar’ po istorii Kubani s drevneyshikh vremen do oktyabrya 1917 goda. Krasnodar: Edvi.

Opublikowano: 21 Maja 2002
Skorygowano: 23 Maj 2002
Sergei V. Rjabchikov, Krasnodar, Rosja.
Przetłumaczył: Arjets
źródło: http://public.kubsu.ru/~usr02898/sl46.htm

Source: Ulvhel #5

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: